En biotop

En biotop (af græsk bios = "liv" + topos = "sted") er en rumligt afgrænset, mindre enhed af et økosystem, hvor de ydre vilkår (klima, jordbund osv.) sætter grænserne. På sådan et sted findes et livsfællesskab (biocønose) mellem bestemte plante-, svampe-, bakterie- og dyrearter, og det er afgørende for, at man kan skelne mellem forskellige biotoper. Efterhånden er vegetationen blevet det vigtigste kendemærke for de forskellige landbiotoper, fordi den er så let at beskrive præcist. Ordet bruges ofte ensbetydende med habitat, dog sådan at angelsaksiske forfattere foretrækker habitat, mens skandinaviske og tyske foretrækker biotop. Begreberne kan med fordel underordnes hinanden, sådan at "biotop" bruges om et områdes miljøvilkår, mens "habitat" betegner en enkelt dyre- eller plantearts præcise levested indenfor biotopen.
(http://da.wikipedia.org/wiki/Biotop)

søndag den 9. marts 2008

Her ligger min biotop


Min biotop ligger i området mellem Erritsø Mose og Hannerup Skov i Fredericia. Ved overgangen fra Erritsø Mose til Hannerup Skov ligger "tvillingesøerne" - og dér ved den ene tvillingesø ligger min biotop.
Der er altså både "vand og land" (og usikker is) i min biotop.

Det tager 10-15 minutter på stien bag mit hus at komme ned til området.


5 kommentarer:

Ida Guldager sagde ...

Hej Tina

Fint du er kommet i gang :-) Hvad er det for en biotop du har valgt?

Ida

Tina Gøtke sagde ...

Hej Ida

Der er da bare sådan en "vand og land"-biotop, jeg har valgt... :o)-der er garanteret en bedre forklaring som kræver læsning i uv-materialet - har jeg ikke lige fået gjort endnu :-(

Tina

Ida Guldager sagde ...

Hej Tina

Den ser spændende ud din land/vand biotop - de er en god ide både at have noget af mosen og bredden med :-)

Er der noeget liv i vandet?

Ida

Tina Gøtke sagde ...

Hej Ida

Og god påske :o)

Nej, der er tilsyneladende intet liv i søen - endnu i hvert fald. Havde min assistent(min søn Mikkel) med dernede igår - havde cyklen pakket med net og gennemsigtige bøtter, så vi rigtig kunne "udforske", men nej....der var intet - Mikkel mener dog, det er pga vandets temperatur - for han før fanget nogle "superfede" haletudser deri

Ida Guldager sagde ...

Hej Tina

Det bliver spændende at følge dine haletudser - her er lidt af mine haletudse erfaringer: http://idaguldager.blogspot.com/2006/05/sm-dyrehold-haletudser.html

Ida


Min biotop d. 09.03.08